
Harmonogram obowiązkowej wymiany tachografów w Polsce (Transport Międzynarodowy)
Etapowe wdrażanie tachografów G2V2 jest kluczowym elementem Pakietu Mobilności. Dla polskich firm transportowych działających na arenie międzynarodowej, kluczowe jest zrozumienie konkretnych terminów, ponieważ są one ściśle powiązane z datą rejestracji pojazdu i typem obecnie zainstalowanego tachografu. Przepisy krajowe w Polsce są bezpośrednio zgodne z tymi ogólnymi dyrektywami UE.
Terminy do końca 2024 roku i okres przejściowy (terminy minione)
Wszystkie ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony, wyposażone w tachografy analogowe lub cyfrowe (tzw. G1, dla pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku) i aktywnie zaangażowane w transport międzynarodowy, miały prawny obowiązek wymiany na G2V2 do 31 grudnia 2024 roku.
W odpowiedzi na potencjalne wyzwania, takie jak opóźnienia w dostawach urządzeń i ograniczona dostępność warsztatów , Komisja Europejska, w porozumieniu z kilkoma państwami członkowskimi, w tym Polską, wprowadziła specjalny okres przejściowy. Okres ten trwał od
1 stycznia 2025 roku do 28 lutego 2025 roku. W tym czasie służby kontrolne miały wyraźne instrukcje, aby priorytetowo traktować edukację przewoźników w zakresie ich obowiązków, zamiast nakładać natychmiastowe kary za brak zgodności. Należy podkreślić, że ten okres karencji już się zakończył.
Kluczowy termin do końca sierpnia 2025 roku (najbliższy priorytet)
Najbardziej krytyczny i najbliższy termin dla znacznej liczby operatorów to 18/19 sierpnia 2025 roku. Do tej daty wszystkie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które zostały zarejestrowane między 15 czerwca 2019 roku a 21 sierpnia 2023 roku i są obecnie wyposażone w inteligentne tachografy pierwszej generacji (G2V1), muszą obowiązkowo zostać zmodernizowane do standardu G2V2.
Kluczową kwestią jest to, że nie ma żadnych informacji ani wskazań dotyczących planowanego okresu przejściowego po tym terminie w sierpniu 2025 roku. To wyraźnie podkreśla pilną konieczność podjęcia natychmiastowych działań przez firmy w celu zapewnienia zgodności i uniknięcia poważnych kar. Brak okresu karencji po sierpniu 2025 roku, w przeciwieństwie do wcześniejszego okresu przejściowego na przełomie 2024/2025, który został wprowadzony z powodu trudności z dostępnością urządzeń , sugeruje, że władze regulacyjne oczekują, iż wszelkie wcześniejsze problemy z łańcuchem dostaw i zdolnościami instalacyjnymi zostaną do tego czasu w dużej mierze rozwiązane. Jest to najbardziej krytyczna i natychmiastowa informacja dla firm transportowych. Firmy te muszą priorytetowo traktować wymianę tachografów już teraz, aby uniknąć poważnych kar, ponieważ natychmiastowe i pełne egzekwowanie przepisów rozpocznie się po tym terminie. Ponadto, sytuacja ta oznacza, że rynek usług tachografowych (instalacja, kalibracja) z dużym prawdopodobieństwem doświadczy znacznego zatoru i potencjalnego wzrostu cen w miarę zbliżania się terminu , co sprawia, że wczesne działanie jest nie tylko prawnie rozsądne, ale także finansowo korzystne.
Dalsze terminy i nowe pojazdy (przyszłe wymagania)
Wszystkie pojazdy (ciężarówki) nowo zarejestrowane od 21 sierpnia 2023 roku były już zobowiązane do wyposażenia w tachografy G2V2 w momencie ich pierwszej rejestracji. Oznacza to, że wszystkie pojazdy nabyte po tej dacie powinny być z natury zgodne z przepisami.
Od 1 lipca 2026 roku obowiązek instalacji tachografów G2V2 zostanie rozszerzony na lżejsze pojazdy użytkowe (zarówno autobusy, jak i ciężarówki) o DMC w zakresie od 2,5 do 3,5 tony, pod warunkiem, że są one wykorzystywane w międzynarodowym transporcie zarobkowym. Stanowi to znaczące rozszerzenie zakresu regulacji Pakietu Mobilności. Firmy operujące tymi lżejszymi pojazdami w transporcie międzynarodowym powinny rozpocząć planowanie modernizacji z dużym wyprzedzeniem. Mogą one czerpać cenne wnioski z obecnych wyzwań, z którymi borykają się operatorzy ciężkich pojazdów, w tym planowanie budżetu na koszty, identyfikację autoryzowanych warsztatów oraz dokładne zrozumienie nowych zasad dotyczących czasu pracy kierowców i okresów odpoczynku, które będą miały zastosowanie do tych pojazdów. Wczesne przygotowanie będzie kluczem do płynnego przejścia.
Należy podkreślić, że te wymagania dotyczą przede wszystkim pojazdów wykorzystywanych w międzynarodowym transporcie drogowym na terenie Unii Europejskiej. Pojazdy używane wyłącznie do transportu krajowego w Polsce lub do transportu międzynarodowego poza UE (np. na Ukrainę, działające na podstawie przepisów AETR) są generalnie zwolnione z tego obowiązkowego wymogu. Niemniej jednak, interpretacje dotyczące stosowania AETR mogą się różnić w poszczególnych krajach UE, co wymaga ostrożności. Wyraźne zwolnienie dla pojazdów używanych wyłącznie do transportu krajowego oraz niuansowane interpretacje dotyczące operacji AETR ujawniają potencjalną strategiczną drogę dla firm zarządzających mieszanymi flotami. Firmy transportowe prowadzące zarówno operacje krajowe, jak i międzynarodowe, mogą wdrożyć strategiczny plan optymalizacji floty. Polega to na przypisywaniu starszych pojazdów wyposażonych w tachografy (tych z G1 lub G2V1, które nie zostały jeszcze wymienione) wyłącznie na trasy krajowe, natomiast pojazdy wyposażone w G2V2 są przeznaczone przede wszystkim na trasy międzynarodowe. Strategia ta może znacząco złagodzić natychmiastowe obciążenie finansowe związane z masową wymianą w całej flocie. Firmy muszą jednak zachować szczególną ostrożność, aby zapewnić ścisłe przestrzeganie przypisanych tras i zapobiec przypadkowym przekroczeniom granic. Interpretacja AETR dodaje kolejną warstwę złożoności, ponieważ podejście do egzekwowania przepisów może się różnić w poszczególnych krajach UE, co wymaga starannego rozważenia tranzytu przez państwa UE w drodze do krajów trzecich.
Poniżej przedstawiono szczegółowy harmonogram obowiązkowej wymiany tachografów G2V2 w transporcie międzynarodowym w Polsce:
Harmonogram obowiązkowej wymiany tachografów G2V2 w transporcie międzynarodowym (Polska)
Rodzaj Tachografu (obecnie zainstalowany) | Data Rejestracji Pojazdu | Termin Wymiany/Montażu | Zakres Obowiązku | Uwagi |
Analogowy lub Cyfrowy G1 | Przed 15 czerwca 2019 r. | 31 grudnia 2024 r. | Transport międzynarodowy (DMC > 3.5t) | Zakończony termin, z okresem przejściowym na edukację do 28.02.2025 r. |
Inteligentny G2V1 | 15 czerwca 2019 r. – 21 sierpnia 2023 r. | 18/19 sierpnia 2025 r. | Transport międzynarodowy (DMC > 3.5t) | Krytyczny, najbliższy termin! Brak okresu przejściowego po tej dacie. |
Inteligentny G2V2 | Od 21 sierpnia 2023 r. | Od 21 sierpnia 2023 r. (obowiązkowy montaż) | Nowo zarejestrowane pojazdy (DMC > 3.5t) | Obowiązek montażu od daty rejestracji pojazdu |
Wszystkie typy | DMC od 2.5t do 3.5t | 1 lipca 2026 r. | Transport międzynarodowy zarobkowy (DMC 2.5-3.5t) | Rozszerzenie obowiązku na lżejsze pojazdy |
Nie czekaj na ostatnią chwilę! Zapewnij zgodność swojej floty z nowymi przepisami, a także upewnij się, że Twoje rejestratory w pełni obsługują nowe tachografy, aby uniknąć kar i utrzymać płynność operacyjną w transporcie międzynarodowym.
Umów się na wymianę rejestratorów na kompatybilne z nowymi standardami G2V2.